-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4894 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا پوشيدن لباس سياه در عزاي امام حسين(ع) و ديگر امامان(ع) رجحان شرعي دارد يا خير؟
با توجّه به اينكه پوشيدن لباس سياه شعار اهل مصيبت و علامت سوگوراي و عزاست، پوشيدن آن در عزاي حضرت سيّد الشّهدا(ع) و ساير حضرات معصومين ـ صلوات الله عليهم اجمعين ـ بي شبهه، راجح و تعظيم شعائر و اعلان ولايت و برائت از اعداء آل محمّد ـ صلوات الله عليهم اجمعين ـ و تجليل از ايثار و فداكاري و شهادت در راه خدا و پاسداري از دين و مذهب، و مصداق عناوين و جهات راجحة ديگر است.
محدّث مشهور، ، «احمد بن محمّد بن خالد برقي» ازطبقة سابعه، د ركتاب «محاسن» ص420، ح195، از پدرش «محمّد بن خالد» از «حسن بن ظريف بن ناصح» از طبقة ششم از پدرش «ظريف بن ناصح» ا ز طبقة پنجم، از «حسينبن زيد» ـ كه ظاهراً «حسين بن زيد بن علي بن الحسين»(ع) معروف به «ذي الدمعة» و از طبقة پنجم است ـ و او از عمويش«عمر بن علي بن الحسين»(ع) روايت كرده است و سند و لفظ حديث به اين شرح است:
«عنه عن الحسن بن ظريف بن ناصح عن أبيه عن الحسين بن زيد عن عمر بن علي بن الحسين ـ عليهما السلام ـ قال:
«لَمّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَليّ ـ عَلَيْهمَا السَلامُ ـ لَبْسنَ نِساء بَني هاشِمُ السَّوادَ و المُسُوحَ وَ كُنَّ لا تَشْتَكينَ مِنْ حَرِّ وَ لا بَرْدٍ وَ كانَ عَليِّ بن الحسينِ ـ عَليهما السلام ـ يَعْمَلْ لَهُنَّ الطَّعامُ لِلْمأتَمْ».
از اين حديث شريف ـ كه مورد اعتماد و حجّت بوده و شخصيّتهايي از مشاهير و ازثقات و اكابر اهل بيت ـ عليهم السلام ـ آن را روايت نمودهاند ـ استفاده ميشود:
1ـ پوشيدن لباس سياه در ماتم و عزا از صدر اوّل مرسوم بوده است و بنابراين بانوان معظّمة بني هاشم در ماتم حضرت سيّد الشّهدا(ع) لباس سياه پوشيدند.
2ـ تشويق و ترغيب امام(ع) از اين عمل، دليل بر رجحان آن است؛ و از آن فهميده ميشود كه ادامة آن جهت فراموش نشدن اين واقعة بسيار بزرگ تاريخي و بزرگداشت موقف عظيم سيّد الشّهداء(ع) راجح و مستحب است.

معارف دين
آيةالله لطف الله صافي گلپايگاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.